مردم كویت امروز پای صندوق های رای رفتند
نوشته شده توسط : devojke

به گزارش ایرنا، انتخابات مجلس 'الامه' كویت درحالی جریان دارد كه دو ماه پیش در پی بالا گرفتن تنش میان مخالفان شیخ ناصر المحمد الاحمد الصباح نخست وزیر سابق و متهم شدن شماری ازنمایندگان هوادار دولت به رشوه خواری و فساد مالی، وی ناگزیر به استعفا شد و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر كویت ضمن پذیرش استعفای وی و ماموریت دادن به شیخ جابر المبارك الحمد الصباح برای تشكیل كابینه جدید، مجلس را نیز منحل كرد.

این درحالی است كه طی كمتر از شش سال زمامداری شیخ ناصر المحمد از سال 2006، هفت بار دولت استعفا كرد و چهار بار نیز مجلس منحل شد.

با اینكه نمایندگان مجلس طبق قانون برای یك دوره چهارساله انتخاب می شوند ولی در این سال ها به دلیل تشدید اختلافات میان قوای مقننه و مجریه همواره عمر كابینه و مجلس كوتاه و در مواردی به چند ماه كاهش یافته بود.

انتخابات چهاردهمین دوره قانونگذاری مجلس كویت درحالی برگزار می شود كه اختلافات و تنش های فرقه ای و قبیله ای درجریان رقابت های انتخاباتی بالا گرفت كه در این بین حمله به مقر انتخاباتی یك نامزد مجلس و تجمع اعتراض آمیز مقابل ساختمان یك شبكه تلویزیونی و درگیری با پلیس نمونه هایی از آن به شمار می رود.

درهمین راستا دوشنبه شب در پی اظهارات 'محمد الجویهل' یك نامزد انتخاباتی علیه قبیله ' المطیر' یكی از بزرگترین قبایل این كشور شماری از افراد قبیله یاد شده در اعتراض به اظهارات این نامزد مجلس مقر انتخاباتی وی را به آتش كشیدند.

درهمین راستا سه شنبه شب نیز شماری از افراد در اعتراض به اظهارات 'نبیل فضل' دیگر نامزد انتخاباتی در گفت وگو با شبكه تلویزیون خصوصی 'الوطن' و تجمع دربرابر ساختمان این شبكه با نیروهای پلیس درگیر شدند كه نهایتا به مجروج شدن تعدادی از طرفین انجامید.

از حدود یك میلیون و یكصد هزار نفر جمعیت بومی كویت 400 هزار و 296 نفر واجد شرایط رای دادن هستند كه 184هزار و 996 نفر را مردان و 215 هزار و 300 نفر را نیز زنان تشكیل می دهند.

درانتخابات قبلی مجلس درسال 2009 چهار زن به مجلس راه یافتند كه برخی از آنان در حوزه های خود حایز بیشترین آراء شده بودند.

نمایندگان مخالف درمجالس قبلی استیضاح های متعددی راعلیه نخست وزیر با هدف وادار ساختن وی به كناره گیری ازقدرت ارایه كردند ولی شیخ ناصر المحمد توانسته بود با اكثریتی هرچند ضعیف حمایت مجلس را برای ادامه كار با خود همراه سازد.

مخالفان طی یك سال اخیر با توسل به شیوه های مختلف و اعمال فشار و روی آوردن به تجمع های خیابانی،سرانجام شیخ ناصر المحمد را وادار به استعفا كردند و در نهایت حكومت درخواست آنان برای انحلال مجلس را پذیرفت.

آنها امیدوارند در این انتخابات بتوانند با به دست آوردن كرسی های بیشتر جایگاه خود را در مجلس به منظور پیشبرد برنامه ها و اهداف مورد نظر تقویت كنند.

درانتخابات فعلی مجلس 287 نامزد ازجلمه 23 زن برای كسب 50 كرسی در پنج حوزه انتخابیه با یكدیگر رقابت می كنند.

**خاورم**340** 1064





:: برچسب‌ها: پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: